Het geluid van Stilte

Bijgewerkt: 19 dec 2019

Unneccessary noise is the most cruel absence of care that can be inflicted on sick or well [people].

- Florence Nightingale -


In een luide en overweldigende wereld is het gezond voor je hersens en je lichaam om de stilte op te zoeken. In 2011 benoemde de World Health Organization geluidsvervuiling als een 'modern plague'. Ze geeft aan dat er overdonderend bewijs is dat constante blootstelling aan omgevingsgeluiden een negatief effect heeft op de volksgezondheid. En dat stilte juist een positieve werking heeft. Hieronder vind je vier wetenschappenlijk onderbouwde redenen waarom:


1) Stilte verlicht stress en spanning in brein en lichaam.

Onderzoek door oa. Dr. Craig Zimring wijst uit: te veel geluid zorgt voor stress en spanning door de activering van de amygdala, die daardoor een teveel van het stresshormoon cortisol aanmaakt. Stilte zorgt voor ontspanning van hersenen en lichaam, door daling van de bloeddruk en afname van het cortisolgehalte.


2) Stilte herstelt de aandachtsmogelijkheden van ons brein.

De eisen van de moderne samenleving op onze aandacht legt een last op onze bewuste denkprocessen; hierdoor putten wij ons vermogen tot aandacht uit. Het brein kan herstellen van de uitputting door middel van sensorische input die lager is dan normaal, bijvoorbeeld door een wandeling in de natuur.


3) Stilte stimuleert het diepe en creatieve denken.

Dagdromen, mediteren, fantaseren over de toekomst, jezelf toestaan af te dwalen zijn belangrijke brein-processen. Stilte helpt ons weg te komen van alle afleidingen die ons aan de oppervlakte van onze geest houden en onze intuïtie blokkeert.


4) Stilte leid tot de ontwikkeling van nieuwe hersencellen; bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hippocampus, een gebied gerelateerd aan leren, geheugen en emotie.

Stilte kan therapeutisch werken voor mensen waarbij de regeneratie van neuronen in de hippocampus sterk verminderd is, zoals Alzheimer of depressie.


Een balans tussen stilte en dynamiek is van essentieel belang voor de hersenen en dus voor ons vermogen optimaal te leven. Niet voor niet is er een duidelijke toename te zien in mensen die op stilteretraites gaan, of in stilte gaan mediteren. Op een georganiseerde stiltewandeling gaan met Shinrin-yoku Nederland is ook een fijne optie: kijk bij de evenementen 'Living the Shinrin-yoku way of life'.


Voor het gehele artikel lees:

http://www.huffingtonpost.com/entry/silence-brain-benefits_us_56d83967e4b0000de4037004

87 keer bekeken

© 2020 Shinrin-yoku Nederland. Proudly created by PGHH