Shinrin-wattes? Deel 1: de basis

Bijgewerkt: 12 dec 2019

“Nature is not a place to visit. It is home.” - Gary Snyder -



Wat is shinrin-yoku eigenlijk?


De World Health Organization geeft aan dat stress dé gezondheidsepidemie van de 21ste eeuw is. De hoogste tijd om hier wat aan te doen. In Japan weet men het al langer: de weg naar een gezonder, productiever en gelukkiger leven leidt door het bos.[1] Via de natuur, door shinrin-yoku, kom je weer in verbinding met jezelf. Back to nature is dus goed voor je gezondheid.

Tegenwoordig worden wij constant blootgesteld aan technostress door computerwerk, 4 en 5G netwerken en door (onbewuste) verslaving aan telefoons en games. Wist je dat we van onze wakkere tijd gemiddeld 90% binnenshuis doorbrengen en ongeveer 8 à 9 uur achter een beeldscherm?


De oplossing: het Japanse principe shinrin-yoku.

Shinrin-yoku, ook wel bekend als bosbaden, is het opnemen van het bos via onze zintuigen. Door het activeren van je zintuigen, kom je beter in contact met je eigen natuur. De geluiden van het bos, de geur van de bomen en het zonlicht dat door de bladeren schijnt, helpen om weer tot jezelf te komen.

Ons fysieke, mentale en emotionele welzijn wordt vergroot: bloeddruk, hartslag en cortisolniveau dalen opvallend en de concentratie en het probleemoplossend vermogen nemen toe.

Door te wandelen in de natuur verbetert je humeur, krijg je weer nieuwe energie en vitaliteit. Het geeft ons een behaaglijk gevoel.

De positieve effecten van bosbaden:

Net als lichaamsbeweging en gezond eten, is in de natuur zijn fundamenteel voor onze gezondheid. Shinrin-yoku heeft een heilzame werking, en een wetenschappelijk aantoonbaar positief effect op de volgende punten:

  • Stress vermindert;

  • Het immuunsysteem verbetert;

  • De gezondheid van hart- en bloedvaten en de stofwisseling verbetert;

  • Concentratievermogen en geheugen verbetert;

  • Pijngrens wordt hoger;

  • De kwaliteit van slapen verbetert;

  • Het humeur verbetert;

  • Mensen worden zorgzamer en behulpzamer

  • Doorbreekt creatieve blokkades;

  • Het probleemoplossend vermogen verbetert.


Alleen, samen of onder begeleiding de natuur in?

Het is eenvoudig om alleen de natuur in te gaan, om je zintuigen te activeren terwijl je in het bos wandelt. Soms is het juist goed om alleen te gaan, je gedachten te ordenen, na te denken. Voor tips kan je kijken in de artikelen die hier gepubliceerd zijn.

Maar soms ga je misschien liever met iemand samen, onder begeleiding van shinrin-yoku-gids. Samen op pad, de natuur in. Ruimte maken in je hoofd, in je hart. Al wandelend nieuwe paden verkennen en jezelf letterlijk de ruimte geven om te zijn wie je bent.


Wil je meer weten? Volg dan Shinrin-yoku Nederland om mee te doen aan het Shinrin-yoku way-of-life jaarprogramma in 2020.

[1] Annette Lavrijsen, 2018.

0 keer bekeken

© 2020 Shinrin-yoku Nederland. Proudly created by PGHH