Storm in je hoofd? Laat de natuur je helpen

Bijgewerkt: 18 okt 2019

“Listening to the wind and to the river, it brings some calmness and serenity into your being. When I need healing, I go to the land.”

- Sophia Rabliauskas -


Gedachten kunnen rondrazen in je hoofd als een storm. Vaak is het dan moeilijk om ze te controleren en te voorspellen, zeker als het piekergedachten zijn.


Stormachtige gedachten kunnen verschillende patronen aannemen:

- verwarring: onoverzichtelijke chaos en veelheid aan richtingen

- piekeren: negatieve spiraal

- besluiteloosheid: constant wisselende en onzekere gedachtenstroom



Op zulke momenten kan het bos helpen om op een verrassend simpele manier onze gedachten weer te ordenen. Zo kan de storm aan gedachten in ons hoofd weer getransformeerd worden naar een vriendelijk en zacht briesje.


Bosmeditaties zijn hierbij concreet en helpend. Hieronder vind je een aantal suggesties om je hoofd weer kalm te maken in de natuur:


Begin je wandeling in het bos met een voornemen of intentie. Het is helpend om een focus aan te brengen in je bewustzijn en je energie.


Wees stil. Vertraag je tempo. Denk niet na. Voel.


Het eerste deel van je wandeling gebruik je om je zintuigen te activeren en in het hier en nu te komen: ruik de boslucht, luister naar de geluiden van de natuur, kijk om je heen zowel naar dingen dichtbij jezelf, als naar het gehele landschap waarin je loopt. Wees je bewust van de natuur en probeer dingen te vinden en te zien die je een fijn gevoel geven en laat je hart zich vullen met ontzag en verwondering.


Probeer negatieve gedachten niet te onderdrukken of te stoppen. Laat de natuur je helpen om ze te vervangen met positieve gedachten, inzichten en inspiratie.


Als je je wat kalmer voelt, vind dan een plek die je aanspreekt en zit in stilte, terwijl je de wereld om je heen observeert. Merk op dat alles in de natuur met elkaar in verbinding staat en dat jij daar ook deel van uitmaakt. Houd je gedachten in het hier en nu en ervaar wat de natuur ons te leren heeft.


Suggesties voor bosmeditatie:

  • Tijdreizen: Vind een grote steen of oude boom en leun er tegenaan. Stel je voor dat je ver terug reist in de tijd en herbeleef dan alle ervaringen vanuit het perspectief van de steen of de boom.

  • Dankbaarheidswandeling: Vind iets in de natuur dat je hart vult met dankbaarheid. Blijf bij dat gevoel zolang als je kan.

  • Lied van de natuur: Terwijl je in het bos loopt stel je je voor dat iedere porie in je lichaam de geluiden van de natuur in zich opneemt, net als je oren. Absorbeer alle geluiden als een spons.

  • Wereld binnen de wereld: Kijk eens goed naar de miniatuurwereld van insecten, gras en kleine planten, die vaak ongezien onder onze voeten voorbij trekt. Vind iets unieks en onverwachts als je met je volle aandacht op deze microwereld focust.

  • Cirkel van bewustzijn: Ga op een prachtige plek zitten. Creëer een heel kleine cirkel van bewustzijn om je heen. Word je bewust van alle schoonheid binnen die cirkel. Vergroot in een langzaam tempo je cirkel van bewustzijn zodat er een steeds groter gebied binnen valt. Herhaal dit totdat je het eind van je inbeeldingsvermogen bereikt.

  • Versmelten: Terwijl je op een uitzichtpunt zit vanuit waar je zicht hebt op het prachtige boslandschap, eet je heel langzaam een stukje fruit of een pepermuntje. Terwijl het pepermuntje smelt in je mond stel je je voor dat jij versmelt met het bos. Aan het eind blijft alleen het bos over.

Vertaling van: https://healingforest.org/2017/05/24/forest-meditation-and-the-wavering-mind/


0 keer bekeken

© 2020 Shinrin-yoku Nederland. Proudly created by PGHH